Протокол №2 заседания НТС от 25.03.2012

Утверждаю

Генеральный директор УзАСИ

_____________ Х. Мирзахидов

 

«___» _________ 2012 года

 

 

Протокол № 2

Научно-технического совета УзАСИ

 

25 март 2012 г.                                                                           г. Ташкент

 

 

Председательствовал:

 

М.Мухитдинов – Заместитель Председателя НТС

Участвовали:      

Мелибоев Ш, Исаев Х, Умаров О, Чекашкина Т, Дадамухамедов Р, Гафуров А, Абидов Б, Царев В, Гатаулина А, Джураев И., Таджибаева Х, Нестерова, Джураев А, Кунгуров Ф, Набишев Д, Камалов Ю, Мавлянов, Хошимходжаев А, Доленко В, Холджигитов.

Приглашенные:

Закирова Ф., Арипов Х.

Отсутствовали:

Тухтаев У, Махмудов М, Эшанкулов А, Файзуллаев А, Иноятов А.

 

Повестка дня

 

1.           Организационный вопрос

2.           Отчет НИР  «Разработка учебного пособия: Основы схемотехники».

 Докладчик: проф. Арипов Х.К.

Оппоненты: Абдукаюмов А. – д.т.н, проф. ТГТУ.

                      Холиков А.А. -– д.т.н, проф. ТИИЖТ .

Ответственный: Мухитдинов М.М.

 

3. Отчет НИР  «Касб таълими (телекоммуникация)» ва «Касб таълими (информатика ва ахборот технологиялари» бакалавриат йуналишлари талабалари учун «Махсус фанларни ўқитиш методикаси» фанидан ўқув қўлланмасини яратиш» 

Докладчик: д.п.н. Закирова Ф.М.

Оппоненты: Холиков А.А. -– д.т.н, проф. ТИИЖТ

                    Расулмухамедов М.М. – к. ф-м. н., доц. ТИИЖТ

                    Мирзарахмедова А.Х. – к.т.н., зав. кафедрой ТАДИ

Ответственный: Мухитдинов М.М.

 

 

 

 

         Заседание научно – технического совета открыл Заместитель Председателя НТС М.Мухитдинов:

 

         1. По первому вопросу выступил М.Мухитдинов. Как Вам  известно Председатель НТО РЭС Х.А. Мухитдинов назначен Государственным советником Президента Республики Узбекистан. В связи с этим нам необходимо рассмотреть кандидатуру Председателя НТО РЭС РУз. Я предлагаю кандидатуру вновь назначенного  Генеральным директором УзАСИ Х. М. Мирзахидова. Будучи Первым заместителем Генерального  директора УзАСИ,  он руководил нашим научно-техническим советом, инновацией и наукой в целом, практически много сделал в этом направлении, оказывал содействие в работе НТО РЭС Уз.  Есть другие предложения? Других предложений нет. Прошу проголосовать.

 

В результате голосования научно-технический совет единогласно  избрал Председателем  НТО РЭС  Республики Узбекистан    Х.Мирзахидова.

 

         2. М.Мухитдинов: Следующий  вопрос – это отчет НИР «Разаботка учебного пособия:  Основы схемотехники», докладчик проф. Арипов Х.К.

          Сизнинг эътиборингизга «Схемотехника асосолари» фанидан ўқув қўлланма яратишмавзуидаги хисоботни такдим этмокчиман. Ушбу ўқув қўлланма қуйидаги йўналишларида таълим олаётган талабалар ҳамда Махсус факультет тингловчилари учун мўлжалланган

o    5311300 - Телекоммуникация,

o    5311200 - Телевидение, радиоалоқа ва радиоэшиттириш,

o    5311400 - Мобиль алоқа тизимлари,

o    5320700 - Махсус ёритиш технологиялари,

o    5320600 - Аудио-видеотехнологиялар,

o    5330400 - Компьютер графикаси ва дизайн,

o    5620300 - Почта алоқаси технологияси,

o    5330200 - Информатика ва ахборот технологиялари (тармоқлар бўйича),

o     5330100 - Ахборот тизимларининг математик ва дастурий таъминоти,

o    5330300 - Ахборот хавфсизлиги,

o    5610600 - Хизмат кўрсатиш техникаси ва технологияси (хизмат кўрсатиш тармоқлари бўйича),

o    5111000 - Касб таълими (Информатика ва ахборот технологиялари (тармоқлар бўйича)

         Ўқув қўлланманинг концептуал асослари

 

         Ўқув қўлланмада интеграл микросхемалар (ИМС), аналог ва рақамли ИМСларнинг негиз техник ечимлари, кенг қўлланиладиган ИМСлар асосидаги аналог ва рақамли қурилмалар, комбинацион ва кетма-кетли мантиқий қурилмаларнинг характеристика ва параметрлари, яримўтказгичли хотира қурилмалари, микропроцессорлар, рақамли схемотехниканинг истиқболли йўналишлари бўйича адабиётларда мавжуд улкан материал фан ва техникада эришилган ютуғларни ҳамда кафедрадаги 20 йиллик тажрибани ҳисобга олган ҳолда маълум тизим кўринишида келтирилган.

Ўқув қўлланма:

       - жараёнларнинг техник асослари, электрон асбоблар ва схемаларни концептуал бирлаштиради;

         - таълим сифатини оширади, электрон қурилмаларни ишлаш ва амалиётда қўллаш принципларини ўзлаштиришда, ҳамда талабалар материални мустақил ўзлаштиришларида ёрдам беради;

         - бошқа йўналишда таълим олаётган талабалар томонидан ҳамда “Электроника ва схемотехника” ва бошқа ёндош фанларни ўзлаштиришда қўлланилиши мумкин;

         5311300 - Телекоммуникация, 5311200 - Телевидение, радиоалоқа ва радиоэшиттириш, 5311400 - Мобиль алоқа тизимлари, 5320700 - Махсус ёритиш технологиялари, 5320600 - Аудио-видеотехнологиялар, 5330400 - Компьютер графикаси ва дизайн, 5620300 - Почта алоқаси технологияси,   5330200 - Информатика ва ахборот технологиялари (тармоқлар бўйича),        5330100 - Ахборот тизимларининг математик ва дастурий таъминоти,

       5330300 - Ахборот хавфсизлиги, 5610600 - Хизмат кўрсатиш техникаси ва технологияси (хизмат кўрсатиш тармоқлари бўйича), 5111000 - Касб таълими (Информатика ва ахборот технологиялари (тармоқлар бўйича)) таълим йўналишлари бўйича халқаро, давлатлараро ва республикада мавжуд дарсликлар, стандартлар ва тавсияларни ўрганиш ва таҳлил этиш асосида яратилган.

         Ўқув қўлланмани яратишда телекоммуникациялар, радиоалоқа, радиоэшиттириш, телевидение ва радиотехника соҳасидаги ривожланиш ва янги технологияларни қўллаш омиллари инобатга олинган.

         Ўқув қўлланма Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазирлиги томонидан тасдиқланган, номатив – ҳуқуқий ҳужжатлар, юқорида келтирилган таълим йўналишлари бўйича мавжуд стандарт ва намунавий ўқув дастурлар асосида тайёрланган.

         Материаллар ўқиш ва мустақил ўзлаштириш учун равон баён этилган.

         Ўқув қўллнма қоғоз ва электрон шаклда рус ва ўзбек тилларида (кирил ва лотин алифбосида) тайёрланган бўлиб ТАТУ ва унинг филиалларида ўқув жараёнини таъминлаш учун мўлжалланган.

         Укув кулланманинг мундарижаси куйидагилардан иборат.

o    Кириш

o    I.Аналог схемотехника

o    II. Операцион кучайтиргичлар

o    III. Рақамли техника асослари

o    IV. Мантиқий интеграл схемаларнинг негиз элементлари

o    V. Комбинацион турдаги рақамли микросхемалар

o    VI. Кетма-кетли рақамли схемалар

o    VII. Яримўтказгичли хотира қурилмалари

o    VIII. Микропроцессорлар

o    IX.Схемотехниканинг истиқболли йўналишлари

o    Х. LabVIEW: лаборатория практикуми

         Адабиётлар

         Ўқув қўлланма кириш қисми, 10 та боб, фойдаланилган адабиётлар рўйхати ва иловадан иборат бўлиб, яримўтказгичли дискрет ҳамда аналог ва рақамли электроника қурилмаларининг негиз элементлари кўриб чиқилган. Интеграл микросхемалар, операцион кучайтиргич ва унинг асосидаги аналог қурилмалар, рақамли техника асослари, рақамли техника негиз элементлари, комбинацион турдаги рақамли микросхемалар, кетма-кетли рақамли микросхемалар, яримўтказгичли хотира микросхемалари, микропроцессорлар, функционал ва наноэлектроника асослари баён этилган.

         Ўқув қўлланмада таълим жараёнида замонавий ахборот технологияларидан кенг фойдаланиш мақсадида LabVIEW амалий дастури пакетига асосланган кўпфункционал NI ELVIS лаборатория станцияси ёрдамида бажариш мумкин бўлган лаборатория ишлари яратилган.

         Ўқув қўлланманинг ҳар боби охирида назорат саволлари келтирилиши ўқув материалини ўзлаштирилишига кўмаклашади ва ўқув қўлланманинг ютуғи ҳисобланади.

         Ўқув қўлланманинг умумий ҳажми 29 босма табоқ (472 бет).

         М.Мухитдинов: Саволлар борми?

         Б.Абидов: Ўқув қўлланма дарсликка ўзгартирилди. Илмий тадқиқот иш учун шартнома тузилган ва талаблар қўйилган. Бу талаблар бажарилган ва яна қўшимча киритилган. Бу ўзгартиришлар киритилгандан кейин шартнома юридик томондан икки тамонлама имзоланганми?

         Х.К.Арипов: Йўқ қилинмаган. Ўтган декабр ойида биз хисобот топширдик. Хисоботда «схемотехника асослари» номи билан тугатдик. Шу томондан Агентлик билан кандай шартнома тузган бўлсак, шундайлича қолди. Агарда сизга маъкул келса, «схемотехника асослари»ни» “Схемотехника” номи билан қилсак мақсадга мувофиқ бўлар эди.

         Б.Абидов: Менда яна бир савол. Бу ишниг мундарижасида кўрсатилган. Тўғри мен хали синчиклаб ўқиб чиққаним йўқ. Айтингчи, биринчи бобда “аналог схемотехники” фоиз хисобдан умумий материалдан қанчани ташкил этади.

         Х.К.Арипов: «Аналог схемотехники» тахминан 30 фоизни ташкил этади. Радиофакультетда берилган мавжуд норматив хужжатларни қараб чиқдим.Унда асосий 72 соат радиофакультетига мўлжалланган. Шундан келиб чиқиб, факат радиофакультетга мосламасдан, умумий қилдим. Яна пассив элементлар, умумий тушунчаларга кирди.

         Б.Абидов: Менда таклиф бор. 10чи бобда инглиз тилида «Лабораторный практикум» деб ёзилган. Менимча уни олиб ташлаш керак. Лабораторный практикум эмас, шу бобга келганда лаборатория қурилмалар асосида ишлар олиб борилади деб ёзиб қўйилса.

         Х.К.Арипов: Агентлик ёрдами билан грант оркали 15 та ишчи станция, 20 та компьютери билан олинди. Бу технологияни чиқаришимдан максад шуки, АКШ, Европа мамлакатларида 7 нчи синфдан бошлаб, то доктарантурагача бу технология асосида ўқиб келишяпти. Бунга эътирозим йўқ олиб ташлаш керак бўлса олиб ташлаймиз.

         Б.Абидов: Бу бандида қайси ишларни талаба бажаради, кандай натижаларни олади. Бунинг хаммаси кўрсатилади. Шунинг учун буни инглиз тилида ёзиш нокулай бўлади.

         Х.К.Арипов: Кабул қиламиз.

         М.Мухитдинов: У кого, какие вопросы? У меня вопрос. Год тому назад был по электронике учебник. Вы пишете, что схемотехника раздел электроники. Чем отличается от того учебника?

         Х.К.Арипов: Отличается, тем что полностью микросхемотехника и лабораторная практика по схемотехнике. Тогда исходя из той ситуации в электронику включил большой материал по аналоговой схемотехнике. Это технологический процесс и прибор схемы едины. Если быть более точным и был бы стандарт в названии микросхем. Для информационной технологии, для связи, кроме передающей силовой части, основа это микросхемотехника. Здесь новые материалы, которые относятся элементной базе.

         М.Мухитдинов: В учебном пособии по электронике и здесь вы много даете очень подробно элементнуюбазу электроники и её характеристики, режимы и т.д. Всё это дублируется. Еще одно повторение разделLabVEIW был и в учебникепо элетронике.

         Х.К.Арипов: Когда мы писали учебник по электронике, курс схемотехники даже не изучался. Тогда мы вынуждены были включить. Да повторы есть в аналоговой схемотехнике. Сейчас сам прибор и схема едины. Этой книгой пользовались все студенты, которые нуждаются, где мы включили СВЧ приборы. На данный момент в университете не изучаются СВЧ приборы. Исходя из опыта, был включен. Сейчас когда есть нормативные документы, мы писали только по ним. Что касается лабораторных практик в электронике были исследованы дискретные приборы, биполярные транзисторы и т.д. Эту часть мы убрали, оставили схемотехнику в реальных условиях. Студент может изменить параметры, частотные характеристики, амплитудные и т.д. Возможны режимы работы.

         М.Мухитдиов: Вы очень хорошо даете современные достижения, элементы схемотехники. Но ничего не говорите об оптронах оптоэлектронных усилителях, об элементах оптоэлектроники. И вообще говорите о гальванической развязке, но никак не показываете что оптрон один из идеальных видов гальванической развязки. Почему об этом не говорится в учебнике?

         Х.К.Арипов: Есть перспективное направление современной схемотехники. Мы отдельно дали направление наноэлектронные фотодиоды. Но мало. У нас в программе мало уделено этому вопросу.

         М.Мухитдинов: Вопросы есть? Это один из основополагающих учебных пособий в отрасли. С другой стороны элементам логики и элементам вычислительной техники уделено очень много внимания и объема. Почему?

         Х.К.Арипов: Есть цифровая техника и цифровая схемотехника. Ту же схему можно реализовать на обычном механическом реле, оптронах, светодиодах. И развитых ДТЛ логика, ТТЛ логика, интегрально индукционная логика, дальше по НДП транзисторам, на однотипных ННдП, ПНДП, КНДП. Современное состояние схемотехники это КНДП технологии. Все современные технологии сделаны на КНДП технологии. Поэтому в курсе схемотехники именно дали с точки зрения схемы принципа работы элементов.

         М.Мухитдинов: Есть еще вопросы?

         А. Хошимходжаев: Ишнинг мундарижасини кўриб чиққанимда, узбек тили ва рус тилидаги 4 бобнинг номи «Мантиқий интеграл схемаларнинг негиз элементлари», рус тилида эса «Базовые элементы цифровых интегральных микросхем» дейилган. Рус тилидаги логика сўзи йўқлигини тушунтириб берсангиз.

         Х.К.Арипов: Норматив хужжатларда шундай терминалогия бўлган. Сарловхани ушбу норматив хужжатларга келтиришимиз керак. Бу олий таълимни талабларидан бири.

         М.Мухитдинов: Есть вопросы? По этому вопросу у нас должны были выступить два оппонента. По уважительной причине они не смогли присутствовать. Позвольте прочитать вам их рецензии на эту работу. Первый оппонент д.т.н., профессор ТГТУ А. Абдукаюмов.

         «Схемотехника асослари» фанидан ўзбек тилида дарслик ёзиш долзарб масала бўлиб, Республикада юқори малакали кадрларни тайёрлаш масаласини хал этишда муҳим ўрин тутади.

Дарслик 10 бобдан иборат бўлиб, 472 сахифада ёритнб берилган. Боблар бўйича аналог электроника, операцион кучайтиргичлар, ракамли техника асослари, мантиқий интеграл схемаларнинг негиз элементлари, комбинацион турдаги рақамли схемалар, кетма-кетли ракамли схемалар, ярим ўтказгичли хотира микроохемалари, микропроцессорлар ва схемотехниканинг истиқболли йўналишларига боғлиқ  барча масалалар ўзбек тилида тушунарли қилиб ёзилган.

Дарсликда схемотехника асосларига бағишланган назарий билимни мустаҳкамлаш учун тажриба ишлари бажаришга бағишланган махсус боб ҳам мавжуд бўлиб дарсликнинг афзаллигини таъминлайди.

Дарслик катта хажмга эга бўлиб айрим камчиликлардан холи эмас:

Буларга:

1) Аналог электроника бобида фотодиод, ёруғлик диоди инжекцион лазерлар, терморезисторлар хақида ёзилса яхши бўларди.

2)       Транзисторларга силжитишнинг схема таьминоти бериш лозим.

3)                Икки кутбли ўзгармас ток кучайтиргичнинг хоссалари дарсликда ёзилмаган.

4)                Миллер эффекти бўйича маьлумот берилмаган.

5)                Кучайтиргич схемаларининг чиқиш каскадлари хақида маьлумот берилмаган.

6)       Интегратор хатолигини камайтирувчи усул келтирилмаган.

7) 1.38 е расмини тузатиш керак. 

8)       Rчик= U чик /I чик       формула

тўғриси Rвых =U вых хх / Iвых кВ   булиши керак.

9) RC генераторлари хакида маьлумот берилмаган.

10)           1.46 расмдаги маьлумотни тузатиш керак.  

11)           Дарсликда келтирилган айрим схемалар традицион схемалардан фарк килади. Дарсликда традицион схемалар келтирилса максадга мувофик, булар эди.

         Юкорида келтирилган камчиликлар тузатилган ҳолда дарсликни чоп этишга тавсия қиламан.

         Рецензия второго оппонента д.т.н., профессора ТИИЖТ Холикова А.А.

Ахборот - коммуникация тизимларининг ривожланиш суръати электрониканинг мавжуд элемент базасининг такомиллашиши, технологик ва илмий йуналишлардаги янгиликлари билан бевосита боғлиқ.

"Схемотехника асослари" фанидан Давлат таълим стандартига мос ёзилган ўқув қўлланманинг йўқлигини эътиборга олганда, китоб ўз вақтида ёзилган. Унинг хажми ва мазмуни 5311300 "Телекоммуникация", 5311200 "Телевидение, радиоалоқа ва радиоэшиттириш", 5311400 "Мобиль алоқа тизимлари", 5320700 "Махсус ёритиш технологиялари", 5320600 "Аудио-видеотехнологиялар", 5330400 "Компьютер графикаси ва дизайн", 5620300 "Почта алоқаси технологияси", 5330200 "Информатика ва ахборот технологиями (тармоклар буйича)", 5330100 "Ахборот тизимларининг математик ва дастурий таъминоти", 5330300 "Ахборот хавфсизлиги" 5610600 "Хизмат кўрсатиш техникаси ва технологияси (хизмат кўрсатиш тармоқлари бўйича)", 5111000 "Касб таълими (Информатика ва ахборот технологиялари (тармоқлар бўйича))" йуналишларида таълим олувчи талабаларга мўлжалланган.

Ўқув қўлланма 29 босма табоқ хажмда тайерланган бўлиб, кириш, 10 боб, адабиётлар рўйхатидан ташкил топган. Унда ярим ўтказгичли дискрет ҳамда аналог ва ракамли электроника қурилмаларининг негиз элементлари кўриб чиқилган. Интеграл микросхемалар, операцион кучайтиргич ва унинг асосидаги аналог қурилмалар, рақамли техника асослари, рақамли техника негиз элементлари, комбинацион турдаги рақамли микросхемалар, кетма-кетли рақамли микросхемалар, ярим ўтказгичли хотира микросхемалари, микропроцессорлар, функционал ва наноэлектроника асослари баён этилган. Хар бир бобнинг охирида назорат саволларининг келтирилганлиги ўзлаштиришни осонлаштиради.

Ўқув қўлланмада "жараён - электрон асбоб - схема" концептуал ёндошув қўлланилган бўлиб, у пировард натижада талабаларни амалиётда қўлланиладиган аналог ва рақамли қурилмаларнинг негиз схемалари билан таништиришга мўлжалланган.

Ўқув қўлланма матни содда, тушунарли равон тилда ёзилган. Боблар ҳамда улардаги мавзулар узвий мантиқий боғланган. Схемаларни компьютерда лойихалашга йўналтирилган ғояни амалга ошириш учун электрон асбоб ва интеграл микросхемаларнинг математик моделлари батафсил келтирилган.

Ахборот - коммуникация технологияларнинг таълим жараёнигакириб келиши, юқори малакали мутахассислар тайёрлашда муҳим аҳамият касб этади. Ўқув қўлланмада келтирилган барча назарий хулосаларни тажрибада ўрганиш учун махсус лаборатория практикуми яратилган. У талабаларга схемани яратишдан то амалиётга тадбиқ этишгача бўлган жараёнларни ўз ичига олган таълимнинг инновация услубига асосланади. Унинг ёрдамида талаба дискрет ва аналог электрон асбобларни ва улар асосидаги схемаларни йиғиб, тегишли ўлчаш асбоблари: мультиметр, генератор ва осциллографлар ёрдамида тадбиқ, этиши ҳамда компьютерда схемаларни тузиш, макетлаш жараёнларини виртуал ва реал шароитда ўрганади. Лаборатория ишлари LabVIEW, MultiSim 10, Ultiboard, MCUModule, SignalExpress дастурлари асосида ишловчи N1 ELVISқўрилмасида бажарилади. Унда талаба фан дастурида белгиланган мавзулардан ташқари, қўшимча мустақил ишларни бажариши ҳам мумкин.

         Ўқув_қўлланмада   шу давргача   мавжуд   бўлган   китобларда   акс эттирилмаган янги маълумотлар   келтирилганлиги   унинг   қийматини оширади ҳамда ўқувчиларнинг билим даражасини кенгайтиради. Ўқув қўлланма камчиликлардан  ҳам холи эмас, булар:

1. Кискартмалар сони жуда кўп, лекин алохида рўйхати йўқ;

2.          Алфавит кўрсаткич ва иловада кенг тарқалган замонавий элемент базалар хақида маълумотлар келтириш мақсадга мувофиқ, булар эди.

Юқорида кўрсатилган камчиликлар ўқув қўлланмани нашрга тайёрлаш жараёнида техник жихатдан осон бартараф этилишини хисобга олиб, яратилган "Схемотехника асослари" ўқув қўлланмаси 5311300 "Телекоммуникация", 5311200 "Телевидение, радиоалоқа ва радиоэшиттириш", 5311400 "Мобиль алока тизимлари", 5320700 "Махсус ёритиш технологиялари", 5320600 "Аудио-видеотехнологиялар", 5330400 "Компьютер графикаси ва дизайн", 5620300 "Почта алоқаси технологияси", 5330200 "Информатика ва ахборот технологиялари (тармоқлар бўйича)", 5330100 "Ахборот тизимларининг математик ва дастурий таъминоти", 5330300 "Ахборот хавфсизлиги" 5610600 "Хизмат кўрсатиш техникаси ва технологияси (хизмат кўрсатиш тармоклари бўйича)", 5111000 "Касб таълими (Информатика ва ахборот технологиялари (тармоқлар буйича))" йуналишларида таълим олаётган талабалар учун нашр этилиб, ТАТУ ва унинг филиалларида ўқув жараёнида қўллашилишга тавсия этилади.

                   М. Мухитдинов: Вы знакомы с этими рецензиями, прошу высказать свою точку зрения по замечаниям.

         Х.К.Арипов: По замечаниям профессора Халикова. В основном это пожелания по алфавитному указателю. Мы тогда не успели сделать алфавитные указатели, глоссарий. Мы это обязательно сделаем.      С другими замечаниями мы согласны. Мы еще будем редактировать и учитывать замечания во время издания. Что касается замечания Абдукаюмова. В основном эти замечания редакционного характера. Эти замечания мы принимаем и исправим при подготовке к изданию. Мы также получили замечания российского рецензиата профессора Фомина. И его замечания мы тоже будем учитывать.

         М.Мухитдинов: По учебному плану, объему часов на который рассчитан этот учебник несколько превышает, так?

         Х.К.Арипов: Да превышает. Когда писали это учебное пособие, мы руководствовались учебным планом утвержденным Минвузом в 2008 году. Разные объемы часов по соответствующим направлениям. Есть новый учебный план 2011 года. Основной акцент был по направлению радиосвязи и радиовещания. Там курс схемотехники 72 часа лекции, 36 часов лабораторных работ и практические занятия. А остальные направления, например информационные технологии, без ущерба можно не изучать. Последние две главы можно убрать без ущерба.

         М.Мухитдинов: Есть вопросы? Какие будут предложения по этой работе. Конечно, Хайрулло Кабулович учтет все замечания, которые были высказаны. Учебник по схемотехнике формирует мышление наших студентов в творческом плане. Тем не менее бурное развитие оптоэлектроники, волоконно-оптических линий связи и их перспективы настоятельно требуют включения в учебное пособие элементов оптоэлектроники, различных функциональных устройств с оптронами, обеспечивающие высокочастотное и широкополосное усиление, генерацию и формирование импульсных сигналов наносекундного диапазона, схемотехника оптронных каскадов, цифровые и импульсные оптоэлектронные устройства, логические оптоэлектронные элементы, электрическое согласование оптронов с цифровыми микросхемами.

         В работе следовало бы дать времяимпульсные характеристики различных схемотехнических решений. Необходимо еще раз сравнить нынешнее учебное пособие по схемотехнике с учебником «Электроника», написанным Вами, Хайрулло Кабулович в прошлом году и снять дублирующие разделы. Пожелание такое, все замечания учесть и  исправить. Какие будут ещё пожелания? Какие будут мнения?

         В.Н.Царев:  Принять отчет.

         М.Мухитдинов: Поступило предложение о принятие с учетом замечаний и предложений. Отредактировать все замечания до издания учебного пособия. Мы утвердим его как учебное пособие в соответствии с ТЗ и договором.

         Х.К. Арипов: В Минвузе мы получили его грифом учебник. По нашему государственному образовательному стандарту название «Схемотехника».

          М.Мухитдинов: Вы хотите убрать слово «Основы» и оставить «Схемотехники».

         Х.К.Арипов: Я понимаю. Когда начинали писать мы брали «Основы схемотехники». Это курс действительно основы, это общее профессиональное дисциплина. Это для телекоммуникации, радио и др.

         М.Мухитдинов: Какое будет мнение?

         В.Н.Царев: Если есть договор и ТЗ, то мы должны взять за основу эти два документа. Если что-то меняется, то должно быть дополнительное соглашение между заказчиком и исполнителем по поводу изменения названия.

         М.Мухитдинов: Тогда мы сейчас на НТС примем, в соответствии с договором и ТЗ.          Проголосуем.

В результате обсуждений и голосования научно технический совет постановил:

         Принять отчет НИР: «Разработка учебного пособия: Основы схемотехники» с условием доработки в соответствии с замечаниями и предложениями.

         3. М.Мухитдинов: Третий вопрос. Это отчет НИР: «Касб таълими (телекоммуникация)» ва «Касб таълими (информатика ва ахборот технологиялари» бакалавриат йуналишлари талабалари учун «Махсус фанлари укитиш методикаси» фанидан укув кулланмасини яратиш». Докладчик Закирова Ф.М.

         Ф.М.Закирова: “Махсус фанларни ўқитиш методикаси” ўқув фанидан ўқув қўлланмаси мақсади бўлажак касб-ҳунар ўқитувчиларга алоқа, телекоммуникация, информатика ва ахборот технологиялари йўналишидаги махсус фанларни ўқитишнинг замонавий услубиётининг назарий ва амалий асосларини ўргатиш.

         Махсус фанларни укитиш методикаси” фанидан ўқув қўлланманинг асосий тамойиллари:

         Узлуксизлик ва узвийлик

         Мамлакатнинг ижтимоий ва иқгисодий ривожланишини, фан, техника ва янги технологиялар ривожланиши истиқболларини, халқаро стандартлар даражасининг ҳозирги замон ҳолатини ҳисобга олиш

         Ўрта махсус, касб-ҳунар таълимининг мақсад ва вазифаларини амалга ошириш.

         Талабаларни тарбия ва ривожлантиришига қаратилган.

         Ўқув қўлламанинг тузилиши ушбу фан дастурига мос қилиб олинган

         Мундарижаси қуйидагилардан иборат:

         Кириш

         МФУМ фанини дастури

         1-боб. Махсус фанларини ўқитиш методикаси: мақсад ва вазифалари

         2-боб. Махсус фанларни ўқитишда дидактик тамойиллар

         3-боб УзР узлуксиз таълим тизимида алоқа, телекоммуникция, информатика ва АТ йўналишидаги махсус фанлари ва уларнинг мазмуни

         4-боб. Махсус фанларнинг ўқув- методик ва дастурий таъминотлари

         5-боб. Махсус фанларнингўқитиш шакл, усул ва воситалари

         6-боб. Махсус фанлардан ўқувчиларнинг билим ва кўникмаларини назорат этиш усуллари

         7-боб. Махсус фанлардан ўқув машғулотларини режалаштириш

         8-боб. Махсус фанлардан ўқув машғулотларини ўтказиш методикаси

         9-боб. “Компютер графикаси” махсус фанини ўқитиш методикаси

         10-боб. “Дастурлаш” махсус фанини ўқитиш методикаси

         Хар бир бобнинг тузилиши педагогикада ёритилган ўқув фаолияти тузилмавий компонентларга мос килиб олинган:

         мотивация

         ўқув вазифаси

         ўқув амаллар

         назорат ва ўз-ўзини назорат қилиш

         баҳолаш ва ўз-ўзини баҳолаш

Бобларнинг тузилиши:

Мавзу ва режа

Назарий маълумот

Педагогик технология ва уни қўллаш

         Адабиётлар

         Мустакил ишлаш буйича савол ва вазифалар

         Тест вазифалари

 

         Ўқув қўлланма:

          210 бетдан иборат,

         кирил ва лотин тилида ёзилган.

         Унинг асосида электрон ўқув қўлланмаси ҳам яратилган.

 

         Ўқув қўлланма ТТП кафедрасида, “Касбий таълим” факультети Илмий кенгашида хамда ТАТУ ўқув-методик кенгашида қўриб чикилган ва чоп этишга тавсия этилган.

         М.Мухитдинов:  В чем новизна НИР?

         Ф.М.Закирова:  Новизна учебного пособия состоит в том, что она составлена по принципу максимального задействие мыслительного аппарата студента. Здесь теоретический материал сведен к минимуму и подобран такие задания, чтобы студент сам выполняя самостоятельную работу пришел к какому то общему выводу. Методика преподавания конкретного предмета не положишь в какие то рамки. Мы не можем сказать что эту тему надо таким образом преподавать, а эту по другому преподавать. Сейчас поэтому созданы различные педагогические технологии, различные информационно коммуникационные технологии. Новшество этой технологии дистанционного обучения. Инженер педагог он не только должен знать свой предмет, а преподнести этот материал студентам колледжа таким образом, чтобы заинтересовать их и будущие студенты они стали младшими специалистами. Знали свой предмет и уже могли свободно использовать в практической деятельности.

         М.Мухитдинов: Это общие слова. В чем суть новых методов педагогических технологий. У вас в отчете говорится использование информационных, мультимедийных технологий. Все эти методы прекрасно используется в общеобразовательных, общетехнических дисциплинах. В чем особенность изучения преподавания специальных дисциплин на которых базируется методы сегодняшнего преподавания. Еще раз, в чем отличие от других методик.

         Ф.М.Закирова: Дело в том что методика преподавания общеобразовательных дисциплин хорошо развита. Методика преподавания спецдисциплин, если кто связан с колледжем прекрасно знает что, не хватает конкретных учебников и учебных пособий, и не разработаны методика преподавания технических дисциплин. В основном разрабатывают учебник, но при нем нет методического пособия. Поэтому в этом учебном пособие собраны теории и под конкретными теориями показаны каким образом эту теорию можно приложить к конкретной дисциплине.

         М.Мухитдинов: В отчете вы говорите, что лабораторных работ нет. Каким образом будут формироваться практические навыки, если отсутствуют лабораторные работы.

         Ф.М.Закирова: Это больше теоретически, чем технически, предмет «Методика преподавания спец. дисциплин». И на него по государственному  стандарту действительно выделено только на теоретические часы и практические. Все задания, которые там даны практического характера. Они именно выполняется на практических занятиях, а не на лабораторных. Здесь нет каких то лабораторных инструментов в лабораториях где студент сидит и выполняет их. Практические умения и навыки он использует своей профессиональной деятельности.

         М.Мухитдинов: У вас есть специальность «Касбий таълим». По нему ведете занятия? По нему читаете лекции, проводите лабораторные и практические занятия. После каждого раздела есть тесты.

         Ф.М.Закирова: Да.

         М.Мухитдинов: У вас здесь есть очень большой раздел по тестированию и в каждом разделе по 10 тестовых заданий. Причем тестовые задания сопровождаются 3-4 ответами. Общепризнано, педагогические тесты наиболее точны при 5 вариантах ответа. Откуда Вы взяли методику составления тестовых заданий? Почему Вы не сделали ссылку на работы по теории синтеза тестовых заданий? В государственном центре тестирования РУз выпущен ряд методических пособий по дидактическим аспектам тестовых заданий, разработке и апробации тестовых заданий. Тесты должны быть апробированы, обработаны статистически, определены степени сложности. Есть книга В.С. Аванесова «Композиция тестов». Тестовые задания строятся по определенному принципу и по разделам предмета, один тест на мышления, другой тест на творческое освоение этого материала и т.д.  Этого же у Вас нет, как будут составлять тесты. Если вы н даете тест на весь предмет, то 10 тестов недостаточно. Сотни и тысячи тестов должно быть по одному предмету. Десятки тысяч должны быть чтобы определить все тонкости знания, уровня и качество знаний учащихся. Это наиболее точный инструмент, по которому можно определить глубину знания и широту эрудиции, и творческое мышление учащихся. Умение составлять тесты это главный измерительный инструмент. Об этом нет  в Вашем  отчете.

         Ф.М.Закирова: Да вы правы. Здесь 10 разделов. И в каждому разделу приведены 10 стандартных тестов. В этом учебном пособии как создавать тесты не отражена. В этом году мы получили грант «Амалий лойиха» где непосредственно направлено на контроль знание студентов в этой области. В данном учебном пособии это не отражено.

М.Мухитдинов: Теперь у меня такой вопрос. В спецдисциплинах методы преподавания должна проходить через научную работу студента. А у Вас этого нет. Должно быть творческое освоение, в учебном процессе необходиом внедрение учебно-исследовательской работы. Это должно быть одним из главных моментов. Особенностью преподавания спецдисциплины является научнае работа студента и его широкое вовлечение в эту работу.

         Ф.М.Закирова: Мы каждому разделу старались подобрать задания не просто так, что значит и что это. А именно задания методического характера по своему предмету или по своей теме которое заинтересован разработать технологическую карту и разработать конкретный материал который направляет студента на самостоятельную научно исследовательскую работу. И в конце изучения этой дисциплины каждый студент защищает курсовой проект. И этот проект вливается в выпускную квалификационную работу. В прошлом году мы начали этот эксперимент, материала было мало. Но в этом году более конкретные материалы. Имея конкретные материалы они могут пойти работать и в предприятия связи и колледжи. У них есть готовые материалы на чего они могут опирется.

         М.Мухитдинов: У кого есть вопросы?

         В.Н.Царев: Если ли тестирование базовых знаний на входе этого предмета? И какие рекомендации для поднятия уровня знаний?

         Ф.М.Закирова:  Этот предмет читается на 3 курсе во 2 семестре. Он уже прошел все базовые предметы. Когда начинаем этот предмет и каждый студент исходит от того какую базу он имеет. И каждый студент выбирает сам исходя что он знает и выбирает чем он будет заниматься.

         М.Мухитдинов: У кого есть вопросы?

         Б.Абидов: Не кажется ли вам разрабатывая эти методики по отдельным дисциплинам, что мы придем к той же системе что и за рубежом. К сожалению зарубежная система на практике пользуется очень трудно. Например, зарубежный специалист может знать свою отрасль на отлично, но при этом не знать предмет ближе к его отрасли. И не получиться ли у нас что это методика приведет к тому что мы воспитаем преподавателя, который будет хорошо вести, например, компьютерную графику или телекоммуникацию. Вместе с тем жизнь его заставит заниматься несколько иным, его мыслительный подход не даст ему ответ.

         Ф.М.Закирова: В настоящее время так все быстро развивается в области информатики, информационно-коммуникационной технологии. Если мы сейчас будет давать чисто теоретические знания, то действительно студент, закончив университет, может стать высококвалифицированным узко направленным специалистом. Поэтому сейчас педагогические технологии, информационные технологии направлены на то чтобы заставить студента мыслить, предложить свое мнение, может оно будет неправильным, но оно высказались и обсуждались. Эти новые методики дают возможность студентам проанализировать, то что знает и двигаться дальше.

         М.Мухитдинов: Есть вопросы?

         А.Гатаулина: Предлагаемая методика использовалась ли в практике, опыт был или только предстоит?

         Ф.М.Закирова: До выпуска непосредственно учебного пособия «Методика преподавания спецдисциплин», 10 лет назад был издан учебник по этой же методике информатика для колледжей, учебник методика преподавания информатики для педагогических вузов в 2005 году. В 2007 году на узбекском языке «Информатика укитиш методикаси». Все они успешно применяются в учебном процессе. Методика преподавания технических наук, как таковой методика не разработана. Есть традиционные методики по конкретным предметам. А каким образом преподавать эти дисциплины в колледже это у нас проблема. И это первая методика которое мы разработали и апробацию будем проводить сейчас.

         М.Мухитдинов: Любая наука начинается с анализа ситуации во всем пространстве которое вы можете охватить. И она должна завершится каким то апробационным итогом. Вы могли привести в своей работе апробационный материал. Почему вы не провели эксперимент у себя в университете, колледже? И еше одно почему в списке литературы нет известнейших ученых-педагогов, которые предложили новые методы в преподавании спецдисциплин? В отчете необходимо было дать аналитический обзор достижений зарубежных ученых, а не ограничиваться собственными разработками.

         Ф.М.Закирова: Этот предмет читается во 2 семестре 3 курса. И сейчас этот предмет заканчивается и с этим предметом непосредственно связана педагогическая практика. Если дадите время до конца учебного года все эти данные будут. Статистическая обработка данных будет в июне месяце. И будут конкретные данные.

         Методика это часть педагогики и направлено на преподавания конкретной дисциплины. Педагогические основы заложены непосредственно в 1 и 2 главе. Там где идут дидактические принципы использования этого предмета. А все остальное преподавание спецдисциплин. Поэтому в литературы включена авторы непосредственно преподающие информатику, телекоммуникацию.    

         М.Мухитдинов: На НИР получены две рецензии оппонентов. Один из оппонентов это профессор ТИИЖТ А.Холиков и зав. кафедрой, доц. М.М. Расулмухамедов.

«Махсус фанларни ўқитиш методикаси» номли ўқув қўлланмаси олий таълим муассасаларининг 5111000 - Касб таълими (информатика ва ахборот технологиялари) йўналишида ўқитиладиган «Махсус фанларни ўқитиш методикаси» ўқув фанига бағишланган. Ушбу фаннинг мазмунини тўла қамраб олади ва давлат таълим стандартлари талабларига мос келади. У қуйидаги билим ва кўникмалар мажмунини ўз ичига олади:

Махсус фанларни ўқитиш методикаси, унинг асосий вазифалари; алоқа, телекоммуникация, информатика ва ахборот технологиялари йўналишидаги махсус фанларнинг таълим тизимидаги ўрни, таълимий ва тарбиявий аҳамияти; махсус фанларни ўқитишнинг мақсад ва вазифалари, тузилиши ва мазмуни, уларни ўқитишда дидактик тамойиллари; махсус фанларнинг замонавий дастурий, ўқув-методик таъминоти ва электрон ўқув-методик мажмуаси; ўқув жараёнини замонавий шакл, усул ва воситалар ёрдамида ташкил этиш ва утазиш методикаси; махсус фанлардан ўқувчилар билимини назорат қилиш ва бахолаш усул ва воситалари; махсус фанларнинг асосий мавзуларини ўқитиш методикаси. Ўқув қўлланма сўз боши, асосий мавзулар ва фойдаланган адабиётлар рўйихатини ўз ичига олади.

Хар бир боб мустақил ишлаш учун мўлжалланган вазифалар, илғор педагогик технологиялар ва интерфаол ўқитиш усуллари, хар бир бобнинг асосий тушунчалари, хар бир боб учун мўлжалланган текширув саволлар ва тест вазифалар, хар бир боб учун мўлжалланган адабиётларни ўз ичига олади:

Ф.Закирова ва Э.Мигранова томонидан: тайёрлаган «Махсус фанларни ўқитиш методикаси» номли ўқув қўлланмасини нашрга тавсия қиламиз.

         И еще одна рецензия на работу, это рецензия Мирзарахмедовой А.Х. –зав. кафедрой информатики Ташкентского автодорожного института.

                Тайёрлаган «Махсус фанларни ўқитиш методикаси» номли қўув қўлланмаси,олий таълим муассасаларииинг -Касб таълими (информатика ва ахборот техиологиялари) йўналишидаги ўқитиладиган «Махсус фанларни ўқитиш методикаси» ўқув фанига бағишланган, ушбу фаннинг мазмунини тўла қамраб олган. Қўлланманинг шакли ва мазмуни Давлат Таълим Стандартлари талабларига тўлиқ жавоб берган.

Қўлланмада махсус фанларни ўқитиш методикасининг назарий ва амалий асослари кенг очиб берилган бўлиб, бўлажак телекоммуникация, информатика ва ахборот технологияларига оид фанларни ўқитиш бўйича ўқитувчиси эгаллаши керак бўлган: махсус фанларни ўқитиш методикаси, унинг мақсад ва асосий вазифалари; алоқа, телекоммуникация, информатика ва ахборот технологиялари йўналишидаги махсус фанларнинг таълим тизимидаги ўрни ва мазмуни, уларни ўқитишда дидактик тамойиллари; махсус фанларнинг замонавий дастурий, ўқув-методик таъминоти ва электрон ўқув-методик мажмуаси; махсус фанларнинг ўқув машғулотларини замонавий шакл, усул ва воситалар ёрдамида ташкил этиш ва ўтказиш методикаси; махсус фанлардан талабалар билимини бахолаш усул ва воситалари; махсус фанларининг асосий мавзуларини ўқитиш методикаси, масофавий ўқитиш технологиялари; мустакил Ўзбекистоннинг ривожланишида алоқа,телекоммуникация, информатика ва ахборот технологиялари йўналишидаги махсус фанларнинг ахамияти, каби билим ва кўникмалар мазмунини ўз ичига олган.

«Махсус фанларни ўқитиш методикаси» ўқув қўлланмасининг мазмуни ундан фойдаланувчининг ўқув-билиш фаолиятини юқори даражада фаоллаштириш асосида ташкил этилган бўлиб, талабанинг дастурий билим, тасаввур ва кўникмалари асосида мустақил ишлаш самарадорлигини такомиллаштириш, фикрлаш, ўқув фанига қизиқишини кучайтириш, касбий билимларини чуқурлаштириш, назарий ва амалий машғулотлар мобайнида уларнинг фаоллигини ошириш мақсадида илғор педагогик технологиялар ва интерфаол ўқитиш усулларидан кенг фойдаланилган. Хар бир боб учун таянч сўзлар, назорат саволлари, адабиётлар тўлиқ келтирилган.

         Ф.Закирова ва Э.Мигранова томонидан тайёрлаган «Махсус фанларни ўқитиш методикаси» номли ўқув қўлланмаси ДТСга мос келади, илмий-методик томонидан асосланган. Қўлланмани нашрга тавсия қиламан.

         М.Мухитдинов: У кого какие мнения?

         Б.Абидов: Работа выполнена в рамках ТЗ. Если формально подойти, то работу надо принять. Здесь говорилось что в июне будет какой то материал, того характера которое мы хотели бы.

         М.Мухитдинов: Работа должна быть полезнй, чтобы мы получили из него какой-то результат. Поступило предложение принять НИР  с условием, что в июне месяце представите статистические, экспериментальные апробационные данные и рекомендация дальнейшего его внедрения.

         Нет ни у кого возражений? Тогда проголосуем.

В результате обсуждений и голосований научно-технический совет постановил:

         Принять отчет НИР «Касб таълими (телекоммуникация)» ва «Касб таълими (информатика ва ахборот технологиялари» бакалавриат йуналишлари талабалари учун «Махсус фанлари ўқитиш методикаси» фанидан ўқув қулланмасини яратиш», с  условием, что в июне месяце будут представленқ статистические, экспериментальные, апробационные материалы, рекомендация дальнейшего его внедрения и дополнительного редактирования с целью устранения недостатков и учета пожеланий членов НТС.

 

 

 

 

         Зам. Председателя

Научно-технического совета                                                         Мухитдинов М.